Sidor

tisdag 3 september 2013

Appfavoriter för låtsaslek och rollek

En av mina och barnens favoritappar är My PlayHome, som jag tidigare skrivit om här. Det som varit extra roligt med den är att utvecklaren fortsatt att arbeta med appen och uppdaterat den med en trädgård, nya rum, personer och saker. Nu har barnens lekyta vidgats ytterligare genom den nya appen My PlayHome Stores, och i mitt tycke är dessa två appar tillsammans fantastiska. Familjerna i My PlayHome kan nu gå och handla mat, glass, frukt och kläder och i varje butik kan man också kan flytta runt butiksbiträdet. Det senare ger ju möjligheter att använda appen i rollek och träna repliker när man leker affär. Man kan dessutom förflytta sig mellan apparna utan att behöva stänga av den ena appen och starta den andra. Man går bara i riktning hemåt på gatan utanför butikerna och tvärtom när man ska ut och shoppa. Det går även att ta med sig varorna hem till huset.

Allt är bara så finurligt och genomtänkt, och jag blir lite nyfiken på om det kan vara någon mer app på gång så småningom med samma koncept. Gå till doktorn, tandläkaren, skolan... Ja, det finns ju hur mycket som helst att ta av. Jag är dock mer än nöjd med de två appar som finns och ser att vi kan kombinera lek med träning, samtidigt som barnen gärna leker själva med dem.


Man kan förstås använda My PlayHome Stores separat så att det är inte ett måste att köpa båda. Eftersom utvecklaren fortsatt att arbeta med My PlayHome, kan jag tänka mig att också My PlayHome Stores kommer att utvecklas och förbättras varefter. På Pappas Appar finns en recension av appen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar