Sidor

fredag 5 april 2013

Otippad uttalsträning och vårutflykter

Min son tittar gärna på Youtube-klipp med olika favoritfigurer i min telefon. Ibland använder jag detta som förstärkning men oftare är det något jag tar till när en väntan uppstår eller han behöver avledas ur en jobbig situation, eller i sämsta fall som en ren muta. Som så många barn är han väldigt fingerfärdig och det var han som uppmärksammade mig på att man i Youtube-appen kan söka bland klippen med mikrofon genom att klicka på symbolen i sökfältet. Jag provade och han blev väldigt uppspelt när han såg filmklipp med Tom och Jerry dyka upp på skärmen. Det tog inte lång stund innan han själv försökte söka efter klipp han gillar, korrigerade sitt uttal gång på gång och försökte prata så tydligt som möjligt. Som alltid med YouTube måste man hålla ett öga på vad som dyker upp och i det här fallet så kan resultatet bli något helt annat, tyvärr även när man pratar tydligt. Det bästa är förstås om man själv testar vilka ord som ger rätt resultat innan man låter barnet prova. Jag vet inte om detta har någon effekt på uttalet i andra situationer men det är roligt att se att min son verkligen vill jobba med uttalet och vinner något på det. Det är också ett sätt att få honom att säga nya ord. Jag har inte hunnit titta runt något men det vore ju toppen om det fanns ett program/en app med liknande funktion och belöningssystem i form av bilder, animeringar eller film. Lämna gärna en kommentar om du har ett tips.

För information om svårigheter med uttal se bloggen minalma som handlar om språkstörning. Mycket bra blogg på alla sätt!

Jag vill också passa på att tipsa om Krax som är en trevlig och gratis app att ha i telefonen nu när våren börjar komma igång. Det är en liten fågelbok i appversion med bilder och läten. Den fångar min dotters intresse som älskar natur och djur och (tyvärr) också insekter av alla de slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar