Sidor

lördag 24 september 2011

Kul med ljud

Spel där man ska skapa eller matcha ljud tycker mina barn är roligt. En favorit från Bolibompa är Tant Lyckra och hennes oljudsmaskin har lockat till många skratt. Några av spelen nedan har vi också hunnit prova och haft roligt med.

Libero har en del spel, pyssel och tips på lekar och aktiviteter. I Lekstugan hittar man spelet Gissa ljudet där djur och djurläten ska paras ihop.



På UR:s sida Rimrum kan man matcha ljud med rätt föremål i spelet Hitta paret. Man kan till exempel också lyssna på alfabetet och skapa och lyssna på egna ord.




Sveriges Radio har bra spel för barn och inte helt överraskande är ljud ett viktigt inslag i dessa. I Studion hos Radioapan kan man bland annat matcha ljud och föremål, lyssna på olika ljud och besöka apans studio. Andra roliga spel hos SR är Den bråkiga orkestern och Huller om buller. I det senare ska man på en bild hitta ljudkällan till det ljud som spelas upp.




SR bjuder också på olika varianter av memory, bland annat ett ljudmemory. Vill man göra ett eget ljudmemory har Förskoleburken hittat ett bra tips på det, där man fyller små burkar eller ägg med olika saker.

UR:s och SR:s spel hittade jag via en omväg till Finland och Folkhälsan. Här finns mycket bra material för språkutveckling och länkar om detsamma. Folkhälsan hittade jag via Förskoleburken. Ibland blir kedjan lång...

1 kommentar:

  1. Intressanta nyheter och underhållning plats, kommer att rapportera till mina vänner om denna webbplats på Facebook. Jag är en flitig besökare till din webbplats. Också ett bra spel webbplats bolbiompaspel

    SvaraRadera